Radek Štěpán
Copywriter

3 věci, podle nichž poznám špatného copywritera

Taky jste se setkali s tím, že někdo tvrdil, jaký je vynikající copywriter? Možná ano, nicméně opak byl nejspíše pravdou. Setkat se dnes s opravdu dobrým jazykově vybaveným člověkem není vůbec jednoduché. Já se ale nechci zabývat tím, jak poznáme dobrého pisálka. Zaměřím se spíše na to, jak velmi rychle zjistím, že mám čest s člověkem, který si s mateřštinou příliš netyká. Dám celkem 3 zaručené tipy.

1. Prokleté zájmeno jenž

Jestliže najdu v 1 NS textu více než 4 využití zájmena který, mám vcelku jasno. Daný člověk nezná pravidla psaní zájmena jenž. To přitom ve slovní zásobě moderního copywritera nesmí chybět. Na jeho využívání není přitom vůbec nic složitého. Skloňuje se stejně jako zájmeno on a přidává se k němu koncovka ž. V prvním pádu všech rodů si prostě tvary jednoduše zapamatujete. Text, v němž se střídá toto zájmeno, jiné výrazy a zmiňované vztažné zájmeno který, je mnohem nápaditější a kvalitnější.

2. Absence čárky za vedlejší větou vloženou do souvětí

Interpunkce je všeobecným problémem mnohých copywriterů. Mnozí používají zbytečně dlouhá souvětí, v nichž se postupně ztrácejí. Nejčastěji nastává problém v tom, že se neoddělí čárou věta vložená. Typickým příkladem budiž třeba následující věta. Člověk, který přišel, se představil. Čárka za slovem přišel chybí. Stejně tak bych mohl jmenovat desítky jiných souvětí s vedlejší větou vloženou do hlavní.

3. Neustále se opakující výrazy

Čtete-li si článek, v němž se neustále opakuje některý z výrazů, přestane vás to za chvíli bavit. Jaké výrazy se standardně opakují nejčastěji? Jedná se především o následující slova:

  • také,
  • tak,
  • velmi,
  • především,
  • který,
  • pokud.

Jmenovat je samozřejmě možné ještě spousty jiných slov, nicméně tato jsou zaručená. Velmi rychle i podle nich poznáte, s kým máte tu čest.

Zanechat komentář